Använd rut-avdraget för städning

Det finns idag all anledning i världen att söka sig till de professionella alternativ som finns då det kommer till städning. Detta av fler skäl och där det dels är billigare idag än vad det tidigare varit och dels för att det idag finns ett större behov hos många familjer. Det finns få familjer i Sverige där endast en vuxen arbetar och där en andra sköter hemmet – nej, för de flesta så är det två arbetande vuxna och finns det barn inblandade så blir bristen på tid i många fall väldigt uppenbar.

Något som de flesta kan relatera till; man har jobbet att sköta, man ska handla, man ska laga mat, skjutsa barnen, hämta dem från dagis och så vidare. Städning – professionell sådan – i sitt hem är således något som tar bort lite stress och som ger tid över till annat.

Billigare? Jo, här kommer rut-avdraget in som förklaring och förenklat så innebär det att en familj i exempelvis Uppsala kan anlita en städfirma, låta denna jobba och där man får en faktura i sin hand. Skillnaden mot förr är att det på denna faktura står ett belopp som är femtio procent lägre än vad skulle ha varit; man kan således dra av hälften av beloppet för städning på sin deklaration. Detta med ett tak på 25.000 kronor/år och person – något som alltså kan bli 50.000 kr för en familj med två vuxna och rut-berättigade.

Ring tidigare kunder för bättre kvalitet

Dock, här kommer ett varningens finger: det går inte bara att skriva på ett kontrakt för städning och förvänta sig ett toppklassigt jobb. Riktigt så enkelt är det inte. Nej, det finns både bra och väldigt, väldigt dåliga städfirmor och i och med att en städning ska ske i hemmet så bör man vara lite försiktig. Tillfället kan mycket väl göra tjuven, som det heter och ett nyckelord för att slippa ett sådant obehagligt scenario är följande: referenser.

Kort och gott; ingen vet bättre och kan sätta betyg på en städning än någon som fått en sådan genomförd. Det innebär att den familjen i Uppsala vi hade som exempel ovan måste ta sig tiden att ringa till tidigare kunder. Det tar inte många minuter – men det leder alltid till ett lite lättare val och – framförallt – en bättre och säkrare städning.

13 jan 2017