Dela upp din flyttstädning

Flyttstädning är egentligen det stora orosmomentet som finns mellan en köpare och en säljare. Detta då det är denna som ofta kan leda till konflikter och vi bortser här från de större konflikterna dit vi räknar exempelvis dolda fel. Men; en liten konflikt på grund av en undermålig flyttstädning är dels väldigt onödig och dels så blir den också kostsam för den som fuskat.

Vi kan även addera det rent känslomässiga och denna gång ur den som flyttar in i bostadens synvinkel: det är naturligtvis inte ett dugg roligt att vrida om nyckeln till en ny bostad, kliva in genom dörren och upptäcka att det inte är städat. Att påbörja ett nytt kapitel i sitt liv med en dammsugare i handen – det är inte att rekommendera och det tror vi att de flesta kan skriva under på.

Det man dock ska göra skillnad på är ett medvetet fusk och ett omedvetet sådant. Förvisso så kan man drabbas av återkrav och krav på ekonomisk ersättning även för ett omedvetet fusk – men där har man åtminstone gjort sitt bästa. Det medvetna fusket däremot – då man struntar i sin flyttstädning, medvetet struntar i vissa områden och moment samt ”glömmer” saker är värre och är att anse som rent förkastligt.

Kort och gott; vi tror att mycket av det fusk som man ser vid flyttstädning och många av de konflikter som uppkommer är en konsekvens av okunskap. Folk vet helt enkelt inte om vad som ska städas, man har ingen aning om att det tra väldigt lång tid och man underskattar vikten av att vara noggrann. Därför så kan man också kalla dessa konflikter för just onödiga.

Checklista att följa för att bli godkänd

Av den anledningen så tänkte vi rada upp några saker som måste göras för att man ska kunna få en flyttstädning godkänd; en slags lathund som är lätt att följa. Innan vi skriver dessa punkter så tänkte vi dock även säga följande: du tjänar på att jobba metodisk och på att dela in din flyttstädning rum för rum. Beta av ett rum – exempelvis köket – och gå vidare därifrån till exempelvis badrummet och så vidare. Ett annat tips är att du börjar uppifrån och ner. Det vill säga; avsluta din flyttstädning med att dammsuga och torka golven.

Slutligen – och detta är givet egentligen: se till att din bostad är tom. Du kan inte genomföra en städning av denna magnitud om du har kvar en massa möbler och föremål i bostaden. Flytta först – flyttstäda därefter.

  • Spisen och ugnen ska rengöras noggrant. Ovanpå, inuti och bakom (du måste dra fram spisen)
  • Kyl och frys: rengör grundligt. Frosta av frysen
  • Skåp och lådor torkas ur.
  • Lister, vägguttag och lamparmaturer rengörs
  • Kakel- och klinkers ska skina – både i badrum och i köket.
  • Avlopp och golvbrunnar ska rensas
  • Toalett rengörs noggrant
  • Fönster putsas – det tar lång tid, se till att du verkligen har den tiden till hands.
  • Dammsug och torka alla golv.
  • Kranar och duschmunstycken ska rengöras.
  • Diskho och tvättställ städas ur grundligt.
  • Balkongen ska även den städas – men här behöver du inte vara lika grundlig; det ska vara rent och snyggt dock.
29 aug 2016