Vem står för vad vid hemstädning?

Vill du ha ditt hem städat? Då vill du ha ett rent hem men också klara regler för vem som ansvarar för redskap och förbrukningsmaterial. Läs och ta bra beslut!

Hemstädning är en tjänst som gett många människor tillfälle att stressa ner och faktiskt hinna med andra viktiga sysslor. Sedan det dessutom blev RUT-avdrag på tjänsten har allt fler fått möjlighet att nyttja den. Vad kanske inte alla vet är att RUT-avdraget skiljer sig åt beroende på din ålder. Vuxna personer upp till 65 år kan utnyttja ett visst belopp, men är du över 65 blir detta belopp fördubblat. Man tar alltså hänsyn till att äldre inte alltid har samma ork och förmåga att ägna sig åt hemstädning och andra hemsysslor som yngre. Med populariteten har antalet företag som erbjuder tjänsten vuxit lavinartat. För äldre som yngre har detta inneburit ett nytt sätt att se på städning och tjänster. Med nya begrepp kommer nya frågor och nya saker att förhålla sig till, och när man står i begrepp att anlita en städfirma är det en rad frågor som behöver svar - bland dem frågan om vem som tillhandahåller vad.

Ta upp frågeställningar vid möte och kontraktskrivande

Ett affärsmässigt förhållande fungerar bäst med skrivna regler. Först ska man komma överens om frekvens, antalet uppgifter som ska ingå, och betalning. Finns exempelvis möjligheten för kunden att beställa hemstädning då och då eller ska ett arrangemang upprättas med en städning per vecka? Sedan behöver ansvarsfördelning utredas, och därmed också frågan om vad kundens hemförsäkring respektive företagets försäkring, Är eventuella skador och liknande täckta? En intressant fråga är också vem som står för vad vid en hemstädning. Kommer städföretaget att ta med redskap som dammsugare, golvmopp och dammtrasor, eller ska kunden tillhandahålla detta? Sedan är det liknande spörsmål rörande förbrukningsartiklar som golvrengöring, sprayer, medel för badrum och medel för kök. Kundens material, eller städfirmans?

För- och nackdelar med att använda städföretagets artiklar

Om städfirman skall ta med redskap och förbruksmaterial är det rimligt att de debiterar en högre summa. Slitage kommer att uppstå på deras redskap. Rengöringsmedel och dammtrasor och liknande går det dessutom säkert åt en hel del av. Som kund har du i och för sig säkert alla dessa artiklar hemma redan. Det kan ändå ses som en klar fördel att det utvalda städföretaget tar med allt. Det sparar mycket planering och förhindrar att en städning får skjutas upp på grund av att någon glömt ta hem förbrukningsvaror eller att dammsugaren slutat fungera eller saknar påsar. Städfirman har troligen också tillgång till ett professionellt sortiment och sammantaget kan resultatet vid städning få högre kvalitet. Läs mer om proffsig hemstädning på denna sajt: https://www.hemstädningsollentuna.com

26 feb 2020